Wednesday, August 25, 2010

Mee Tumis Alame

Posted by Unknown | 10:02 PM Categories:

Sepertimana permintaan Ain, aku upload rupa sebenar mee tumis alame (ala saya) setelah dimasak untuk hidangan berbuka kami (aku, Peyuh dan Akma). Actually bulan Ramadhan kali ini kami tak banyak ke Pasar Ramadhan. Tak sehavoq dulu kala masa ada Farah.... Tinggal kami berdua, ditambah Peyuh yang saiz perut sekangkang semut itu, apalah sangat hidangan nak bermewah. Cukuplah beli ala kadar di gerai bawah rumah ni atau masak simple. Resepi ini aku ambil dari buku resepi Akma dan dimodify mengikut apa yang ada kat rumah. Theheh. Cara nak buat so simple. Aku attached resepi jugalah kot-kot boleh dijadikan panduan pada Puan Ain a.k.a pengantin baru itu...

Bahan:
1 paket mee
1 labu bawang putih
2 ulas bawang merah
Sedikit lada sulah/ lada hitam ditumbuk
Udang/sotong/ayam/fishball/ apa-apa aje ikut perut kamu
Daun bawang dan daun sup
Minyak masak

Kaedah:
1) Mee dicelur dalam air mendidih. Angkat dan tos.
2) Bawang putih dan merah dikisar.
3) Tumiskan bawang-bawang tersebut sehingga naik bau. Kalau nak meriah, mayang bawang besar sikit dan tumis skali.
4) Masukkan lada sulah dan garam. Kemudian bahan-bahan favorite kamu. 
5) Masukkan air (jangan penuh kuali. agak-agak).
6) Masukkan mee dan biar agak-agak sebati dalam 2-3 minit.
7) Last, campakkan daun sup serta daun bawang sebelum tutup api.

Sekian dan selamat bereksperimen!
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube