Thursday, July 16, 2009

5S KaiZEN

Posted by Unknown | 10:18 PM Categories:
Entry ni pun rasanya dah berhabuk. Teruk kan aku? Post semuanya entry berhabuk. Sebelum keterlupaan katakan...


Actually almost a month FK sibuk dengan aktiviti menyemai pendekatan baru selain ISO iaitu KAIZEN. Satu pendekatan amalan rakyat Jepun dalam pekerjaan. Walaupun ada mulut-mulut sumbang yang mengatakan kerja ini buang masa buang duit, namun pandangan aku n d geng lain. Kami menyokong 100% (walaupun aku kurang semangat seperti Erna). First step to implement memang susah. Kerana banyaknya TO DO LIST yang perlu dibuat. Tapi once you dah start you will be SATISFIED! Kaizen ini tak ada la sesukar pendekatan ISO... Ia lebih kepada amalan para pekerja dalam memantapkan disiplin serta mengatur setiap perkara agak kerja seharian menjadi lebih efisyen dan efektif. Justeru, melalui amalan yang senantiasa diterapkan ini, InsyaAllah kualiti kerja dapat dipertingkatkan. Contoh yang aku dapat lihat, penjimatan dalam masa mencari dokumen. Dengan kaedah penyusunan yang teratur, kemas dan berlabel, InsyaAllah kerja di pejabat akan menjadi senang dan cepat.

Standardize files so senang nak cari. Siap ada graph turun-naik gitu
Banyak lagi ni kena susun. Tag tajuk???
Kemas gitu...
Wayer pun???

Sememangnya aku seorang yang sentiasa nak cepat dan malas untuk membuat kerja bodoh (sory if i'm too rude). But reality, memang banyak aku tengok orang ramai suka buat kerja banyak kali. Benda yang senang disukarkan.. Aku pun tak faham WHY. So aku harap, melalui penerapan amalan 5S ni akan bertambah baiklah mutu kerja semua pihak terutamanya aku... Skema kan? Entah.
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube