Wednesday, July 8, 2009

aKu FiRST AiDER?

Posted by Unknown | 8:40 PM Categories:

Theheh. Macam tak percaya je aku lulus exam sebagai FIRST AIDER. Kerana aku adalah penakut dan amat geli pada darah, muntah dan yang seangkatan dengannya. Entry ini adalah entry yang berhabuk. Nak dijadikan cerita, aku sebenarnya menggantikan Erna dan Ida untuk menghadiri 2 hari kursus Fisrt Aid (ooo mentang-mentang kursus ni ada exam, aku jugakk yang kene ganti korang ye). Almaklum la, pegawai kat office aku adalah amat busy dengan meeting. Tinggal la sisa ini untuk menggantikan mereka... Actually kursus ni dah lama dijalankan 18-19 Mei 2009. Last 2 weeks kot aku telah menerima keputusan exam. Yang diberikan dengan sijil dan kad ahli First Aider. Alhamdulillah... I manage to pass 90%. Tahniah pada En. Shukri as he manage to get 100% for the test. Hebat kan?
To whom did not know what is First Aider is, can go to this website: www.asec.com.my. Basically the training provide us first step to be first aider. Kami diajar tentang basic pertolongan cemas termasuklah bagaimana untuk memberi bantuan CPR kepada mangsa yang tidak bernafas, bagaimana membantu mangsa tercekik dan bagaimana untuk merawat pesakit. Best. Kerana baru kini aku tahu, bukan senang kita nak berikan CPR. Not simply if we see he/she is dying then we give CPR. Sebenarnya CPR ni hanyalah membantu untuk memberi peluang kepada mangsa yang didalam klinikal death. Maksudnya kalau kawan/mak bapak/adik korang didapati tidak bernafas dalam tempoh tidak melebihi 1/2 jam, boleh la dilakukan. Jangan kau dok baca yasin depan mayat kau nak bagi CPR... Itu memang tak dapek nak selamat dah. Walaupun peluang melalui bantuan CPR amatlah tipis, namun sebenarnya ia membantu. Membantu dalam masa menunggu ambulan tiba. Banyak kes di paper, orang ramai menyalahkan ambulan lambat tiba. Sebenarnya kita yang kurang knowledge mengenai BANTUAN PERTAMA. Orang yang bertanggungjawab terhadap mangsa adalah orang pertama yang tiba di tempat kejadian. Dengan pengetahuan yang ada, InsyaAllah kita dapat menyelamatkan orang yang kita sayang. Kita takkan tahu apa musibah yang bakal melanda di sekeliling kita. Kerana itu pengetahuan adalah amat penting. Doesn't mean you've got degree, master, PHD you are perfect well-known person. There's more knowledge that we could gain. Just grab whatever opportunity on us.
So, last lecture we did conclude. As a first aider, to whom we can help? Adakah mangsa di jalan raya yang kita tak pernah mengenali mereka? Well, even firemen sendiri mengutamakan keselamatan diri sendiri sebelum mangsa, apatah lagi kita orang awam yang baru mendapat lesen first aider. Just help people on your surrounding; eg mak, bapak, adik, rakan sepejabat yang kita tahu dia sehat... OK? Ia hanyalah lesen pengetahuan untuk kita menjadi penyelamat pertama kepada orang yang kita sayangi...But it really help a lot.
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube