Wednesday, June 11, 2014

How to blend food after cook?

Posted by Unknown | 9:30 PM Categories:
Sebelum ni aku blend beras sangai. Sekarang rasa macam tak afdal pulak nak buat macam tu. Sebab aku blend tak dapat texture halus mulus macam orang lain. Lagipula, Adam dah masuk 7 bulan. Sooner later dia akan makan texture yang up up lagi. Plus, aku rasa macam ok je nak campur dengan sayur atau bahan lain yang kiranya, perlu untuk aku blend lepas masak bubur...

So, aku sediakan tips macam mana nak blend makanan after cook panas-panas. Yelah. Mesti ibu-ibu kurang setuju sebab mesti ambik masa lama nak prepare kan? Nak tunggu bubur sejuk before blend la... Ah, takdenye aku tunggu.

Aku bangun tido jam 6.30 pagi. mandi solat bagai baru aku turun dapur off slow cooker and prepare bekal Adam. By 7.10 pagi aku dah angkut anak gi hantar nursery. So, rasa-rasa ambik masa lama tak?

Pikir-pikirkan dan renung-renungkan.

 
 ok. Ini nasi kurma tomato yang I masak malam tadi. Guna slow cooker bila open pepagi wahhh cantek je.
Masukkan all dalam blender. Agak-agak sikit.... kalau banyak, masukkan sikit-sikit sebab I masukkan hot-hot from the cooker. I baru beli blender ni, jenama Philips sebab yang lama I pakai dah dushhh rosak (ala beli kat FB yg jenama taiwan tu...). Blender Philips ni dah bagi sukatan maximum untuk blender masakan panas adalah 615ml... Kalau makanan lain boleh sampai 1000++ ml. So jangan lebih sukatanlah kalau nak blend bubur panas.
Dah siap masuk dalam bekal... Asingkan PAGI-TENGAH HARI-PETANG. senang taska nak prepare.
Siap label lagi. So tak boleh silaplah. Habis tak habis adam makan sekali hidang saje. Hygene.
I beli tupperware jenis Thermos. Ok la boleh tahan panas up to 6 jam.

Ok bekal dah sedia bagai. Kalau masak banyak, which means ada extra, boleh la simpan dlm fridge utk bekal esok. Biasanya aku tak bekukan bubur utk 2, 3 malam. Aku buat untuk 1 malam saje.

3 set untuk pagi, tengah hari dan petang.
Keep in fridge utk bekal esok. Easy. Tak perlu masak bubur hari hari kalau malas... Kan???
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube