Sunday, March 28, 2010

kuRSuS JooMLa 27-28 Mac @ FTSM, UKM

Posted by Unknown | 9:47 PM Categories: ,
7 hari seminggu bekerja untuk minggu ni. Dah ler kena betul-betul masa sesak dengan kerja-kerja yang berlonggok menyerabutkan. Anyway, naseb la kursus anjuran Mastura dapat menghappykan hati yang meluka lara ini... Actually fakulti Mas, FTSM UKM telah menganjurkan satu siri kursus ICT, termasuk Adobe, Dreamweaver, CSS, PHP dan Joomla. Ikutkan hati mahu aku ikut semua kursus website. Sayangnya aku  kursus ini parallel... So terpaksa pilih 1 dari semua. Dalam banyak-banyak dicadangkan Mas adalah Joomla. Ita pun guna Joomla. Basic html sudah tentu aku ada. Aku nak sangat belajar PHP. Kebetulan Joomla design open source, PHP mari gitu. So ambil joomla. Joomla come from Mambo, aku pernah tengok member guna mambo. So can see the picture la how Joomla looks like. Fasilitator kami Cikgu Jawahir. Ramai juga yang join kursus ni. Aku ingat aku paling tua, rupanya ramai yang kerja gomen dan private join kursus ni. Dari pangkat bawah hingga atas. Ada juga student postgraduate. Oleh kerana yang attend ni semua macam ala-ala haibat belaka, so Cikgu mengajar pun macam express subway. Jenuh juga aku nak mengkechup. Hari kedua pula diberinya kami projek mendesign web masing-masing. Tapi guna up punya version dari yang belajar semalam. Memang otak aku keletihan yang tahap saikooo... Aku semangat sebenarnya... Nak upgrade web office. Dah tahu macam mana nak masukkan kalendar dan forum seperti Prof minta. Senang je guna Joomla. Semua template diberi free. Ada add-on extension. Cuma perlukan masa. Dan untuk office, aku terpaksa check dengan server fakulti on configuration. Memang senang dan nampak senang. Cuma certain part when comes to configuration, back-end setting yang agak memerlukan space otak lebih sikit.So.. InsyaAllah lepas ni tengoklah hasilnya... Thanks to Mas for this opportunity. Dan jangan lupa jemput aku kalau ada kursus macam ni lagi ye.
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube