Thursday, December 11, 2008

daY 3: MoNDaY 8 Dec 2008, SeberaNG TakiR

Posted by Unknown | 8:37 PM Categories:
Salam Aidiladha... Penat sungguh tapi Aidiladha perlu disambut. Lepas solat kami sekeluarga ke rumah acik. Korban di sana. Yang ambil bahagian dalam korban terdiri dari Acik, Abah dan sanak sedara serta jiran Acik. Inilah first time experience sambutan Aidiladha keluarga kami di Terengganu. Sebelum ni tak pernah. Kami hanya beraya di Kedah. Dan kalau zaman aku belajar dulu lagilah, aku tak balek kampung pun. Pendek kata bagi kami sambutan Aidiladha tidak begitu meriah. Lain pula halnya bila disambut di Terengganu. Rasa gembira walau penat. First time aku tengok orang sembelih lembu. Ke hulu ke hilir aku lari takut tengok lembu menggelupur. Theheh. Malu,malu... Si Wazif dengan muka tak bersalah dok pegang ekor lembu, telinga dsb. Aku lak penakut pahet! Nyehh...
Lembu korban.
Pokdi sedang membuat persediaan.
Tuan rumah menjamu tetamu di dapur.Comeynye sepupuku... Insyirah dan Iman.
Sedang melapah kulit-isi lembu.
Keadaan yang genting! Nyehh..
Kerja-kerja pembahagian.
Selesai perayaan petangnya aku-Nisa-Abang Cik keluar ke Kuala, mencari rim baru. Itulah Mek Ngoh, nok sangat nampak lawa keta tu sekarang dah susah. Rim spare tak boleh guna sebabnya saiz tak sama. Merata kami mencari di Kuala namun tak ada kedai tayar pun yang buka. Mama dan mak-mak sedara aku dah pujuk suruh ambil je MC memandangkan keadaan tayar yang tak boleh nak jalan jauh. Kedai pulakk mana nak buka raya-raya ni. Aku tawakkal. kerja banyak, cuti dah habis. Nekad. Kalau tak ada jugak aku nak gi airport beli tiket. Alhamdulillah... Akhirnya setelah puas berusaha kami jumpa satu workshop di Pulau Rusa. Rim 14", Wira punya. Kami bantai janji masuk. Naseb baik murah je. RM45.00. Punya la spare dalam poket ni beratus-ratus takutnye mahal. Alhamdulillah dipermudahkan Allah...

Balek rumah aku tolong Nisa cuci Viva. kesian lak tengok dia mencuci kereta sensoang walhal aku menumpang sekali. Kena pulak tahap kekotoran tu amatlah dasattt... Selesai mencuci tak sempat nak mandi mama ajak ke rumah Angah... So kami berkonvoi dengan Pokdi dan malamnya baru balek... Yang frustnye, kereta baru cuci kene langgar lopak banjir lagiii... Uwaaa!!! Balek rumah klepak-klepuk letih, makan, tengok gambar ramai-ramai then zzzzz... Esok nak balek KL. Erghh..
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube