Saturday, May 24, 2014

Acheh, I feel sorry for them... My condolence

Posted by Unknown | 2:51 PM Categories: ,
Dive trip to Weh island, Acheh tersangatlah menginsafkan aku. 

Tak sangka, sampai juga aku ke sini. Mekah je belum. Insyaallah, ada rezeki 6 tahun lagi nak buat umrah. Aminnn...

Apa pandangan aku terhadap penduduk Acheh?

Islam itu indah...

Antara Jakarta, Bandung, Bali, dan Medan (ini je district di Indon yang aku pernah jejak), I can say I feel save, I feel great to be at Acheh. Orangnya tak kasar. Standard mereka obviously suka paksa orang kan. Tapi disini kalau kita tak suka mereka takkan paksa. Its more like you feel in your own country. Geografi tak banyak jauh beza dengan negara sendiri. Dialek, ada yang senang nak faham, ada yang agak tough. Nama pun serambi Mekah. Pakai tudung in certain area...  Rata-rata budak pergi skolah pakai tudung labuh. Tapi orang tempatan kata, selepas tsunami dah banyak orang luar especially jawa masuk ke Acheh.... Makan tak risau. Halal... Nak refleksologi ada yang khas untuk wanita. First time okay I see like this.

Yang dapat aku simpulkan satu:

Bila Allah kata jadi maka terjadilah ia.... Kunfayakun... Apa yang Allah dah berikan pada kita pasti ada hikmahnya. Walau perit untuk kita lalui pada saat itu, tapi Insyaallah dikemudian hari kita akan dapat lihat hikmah disebaliknya.

Ia benar-benar menginsafkan aku akan kebesaran Allah SWT...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube