Sunday, May 4, 2014

Puri for Adam's Meal

Posted by Unknown | 4:45 PM Categories:
Yer, 10 Mei ini Adam will turn to 6 months. Adam masuk 5 bulan aku dah sibuk post di FB dan buat survey penyediaan makanan for Adam. Kesimpulan untuk ibu bekerjaya seperti aku, adalah menyediakan puri. Based on my readings through internet, few blogs etc, I did realize ada a few makanan based on level yang seeloknya kita beri pada anak. Dan I try to follow 4-days rule dalam memperkenalkan makanan to Adam. Masa Adam demam last week, aku ada baca, kita boleh buatkan puri epal dan bagi dia kulum sejuk sejuk kalau baby sakit gusi. I did try. Coz I thought Adam demam disebabkan nak tumbuh gigi. I made puri epal+kurma. Silapnya, aku buat puri epal hijau. Adam tak suka. Sudahnya aku yang habiskan. 3-days rule aje. Furthermore, masa dia demam ni coincidentally dia berak cair... I'm not sure because of the puri epal or sebab antibiotik. 

Even-though lagi seminggu Adam will turn to 6 months, aku macam dah tak sabar nak bagi dia makan. He seems tak lalu minum susu dan asyik minum air. Risau aku. So hari ni aku cuba buat puri carrot. Pun sama, budak tecik ni tak mahu makan. I'm not sure... Is it coz he traumatize makan ubat? Apa kami bagi semua dia takmau.... Hadoi la anak.

Ini aku kene investigate kenapa anak aku tak mahu.

Sambil tu, aku tunjukkan penyediaan puri yang aku buat tadi. kot kot la nanti anak kedua lupa nak buat camna kannn..

Carrot masuk dalam blender after dikupas, potong dan rebus selama 15 minit. + air masak sket.

Inilah hasilnya lepas blend.

Masukkan dalam bekas. Seeloknya kiub ais... Tapi oleh kerana aku dah beli bekas ellianware ni yang offer di Jusco RM10/12 pax awal-awal lagi, so pakai jela. Aku letak 4 bekas ikut 4-days rule.

Ini yang aku cuba hari ni. Masukkan dalam warmer dengan suhu 70 degree, then bagi ke Adam.

Hasilnya, budak maco ni culassss.

Kot dia ingat ubat kot... 

Ini pula yang aku buat seminggu sebelum pergi Pulau Weh, puri epal+kurma. Sudahnya, Adam sesuap dua dan selebihnya masuk mulut mama. Sedapp...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube