Monday, May 12, 2014

The making of brown rice poridge

Posted by Unknown | 9:44 PM Categories:
Ok carrot dan potato dah lepas. Hari ni makan bubur pulak. Adam asyek lapar aje memang mama tak saba nak bg makan bubur ni....
Ini beras yang telah aku sangai. Hehe I'm first timer, belajar kat blog orang yg berpengalaman. Macam tak jadi sangat my sangai brown rice. Hehe...
Aku masukkan 5 sudu kecil beras sangai. First time, tak surelah cukup tak. Bekalan untuk 1 hari 2 kali makan. 
Masukkan air. Aku agak agak je. Ada baca, orang kata rendam lama sikit beras tu untuk elak baby sembelit. Adoi aku basuh gitu aje... So aku nak letak lebih air lah. Air yang aku masukkan adalah air suam. Sebab aku baca periuk slow cooker ni sensitif, tak boleh bagi suhu yg mengejut.
dah masuk semua bagai tutup dan on slow cooker for 8-10 hours. Entah le baca instruction begitu arahannya... Ater, den beli slow cooker paling murah kat jusco, rm59 for 0.6 liter capacity. Okla kot. Utk makan bb jekot.
Setelah semalaman dlm slow cooker. Inilah hasilnya. Mama campur puri carrot bg sedap sket. Adam suka dan berak ok mkn carrot. Sory la syg cair sket... First time mama guna slow cooker buat bubur...
Kemudian aku simpan dlm bekas tahan panas neh. Satu satunya bekas yg aku survey boleh tahan sampai 12 jam. 
aku keluar hantar mama kejap, bg adam mkn kul 12.30 masih berasap lagi.
brown rice porridge with carrot.
bayi ini makan dengan penuh berselera. satu hari tak berak. dan mama risau.... :(
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube