Monday, December 22, 2014

Anda stress? Tolonglah jangan...

Posted by Unknown | 10:06 PM Categories: ,
Minggu ni adalah minggu yang menyedihkan. Aku kehilangan seorang bos yang selalu bagi aku stress. He died because of high blood pressure. Takziah to him. 

This is second time I saw happen in my surrounding. Arwah kak Niza died because of this. 

Bila fikirkan balik, kita pun ada possibility untuk kena serangan ini. Lihat surrounding kita. Mereka yang aku kenal ini memang kuat bekerja. Dan berumur 35++. Dan kita takkan sangka, mereka ini yang kita lihat sihat walafiat tiba-tiba sahaja meninggal. Its full with a big surprise. weird. Macam tak percaya. Macam macam perasaan.

But percayalah. Penyakit darah tinggi ini adalah silent killer. Tiada ubat can cure this disease.

Yang boleh kita buat adalah amalkan gaya hidup sihat. Pemakanan yang seimbang, senaman, dan jangan stress.

During the day he was attacked, his bp is 260! His nerves burst inside the brain!

Aku masa preggy pun tak pernah kena bp more than 120. How come he got 260... Nauzubillah. Takziah to his family.

Alang-alang aku bercerita tentang high blood pressure ni, aku pun buat research sikit. Betul tiada ubat can cure this disease. But we can prevent. Macam aku cakap tadi, amalkan gaya hidup sihat. Kalau terlalu busy dengan workload, carilah supplement. Elok untuk memberi nutrisi yang cukup kepada badan. Aku suka makan B complex masa preggy. Ia untuk kurangkan stress. Untuk elakkan tekanan darah tinggi, disarankan pengguna yang mahu mencuba supplemen Shaklee dengan mencuba Omega Guard dan Garlic Complex. 

Omega Guard baik untuk menurunkan kadar kolestrol serta membersihkan salur darah. Manakala Garlic Complex sesuai untuk mencairkan darah serta menguatkan antibodi. Nama pun bawang putih kan... Even untuk Adam pun aku selalu masak based on Garlic especially kalau dia demam, selsema, or batuk. Sangat bagus garlic ni. 
Kita merancang dan berusaha. Allah jua yang menentukan. Semampu mana kita boleh berusaha, patut kita usahakan. Moga apa yang berlaku di depan mata saya menjadi ikhtibar untuk rakan-rakan dan juga diri ini. Moralnya, biar sibuk mana bekerja, make sure kita punya ruang masa untuk rehatkan badan. Dont pressure yourself, espeacially your body. Kawal pemakanan. Jika tak mampu nak atur jadual makan dengan baik, cari supplemen. Penting untuk bekalkan badan kita dengan nutrisi yang seimbang. Jika kita ada masalah, kembali kepadaNya. Merintih kepadaNya. Insyaallah... Benar, ajal maut ditangan Yang Maha Esa. Apa yang mampu kita usaha, kita buat. Selebih kita berserah kepadaNya...

Insyaallah, peringatan untuk diri sendiri dan rakan-rakan...

Kepada mereka yang telah tiada, kita sama-sama doakan moga roh mereka dicucuri rahmatNya. Amin...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube